بهترین عنوان مقاله چیست؟ 11 نکته برای نوشتن یک عنوان مقاله جذاب

بهترین عنوان مقاله چیست؟

عنوان مقاله مثل لابی هتله که اگه جذاب نباشه، مشتری، مزیت های پیش روی احتمالی هتلو مثل آب خوردن میبوسه میذاره کنار.

عنوان مقاله مثل تیکه­ ی اول آهنگه که اگه قشنگ شروع نشه، شنونده با یه دکمه به صدای خواننده خاتمه میده.

عنوان مقاله مثل قرار اول میمونه که اگه خوب پیش نره خودتون میدونید چی میشه.

اینارو گفتم تا بدونید عنوان مقاله­ تون چقدر برای جذب مخاطب و ترغیبش برای خوندن مقاله­ ی شما مهم و حیاتیه.

س حالا که اهمیّت عنوانو فهمیدیم بریم سراغ طرز پخت یه عنوان داغ و خوشمزه:

 

عنوان مقاله چیه؟

عنوان مقاله

عنوان مقاله چند تا کلمه­ ست که کل محتوای شما رو پوشش میده و در مختصر­ترین حالت ممکن، کامل­ترین توضیحو در مورد مقاله­تون به مخاطب ارائه میده.

فرقی نداره که چقدر زمان و هزینه برای نوشتن مقاله صرف کرده باشید. وقتی که عنوان مناسبی نداشته باشید، به هیچ عنوان جزو انتخابای اول مخاطب نیستید.

عنوان مقاله دلیلیه که باعث میشه مخاطب روی محتوای شما کلیک کنه پس اگه واسه نوشتن محتوا یک ساعت وقت میذاری، برای نوشتن عنوانش دو ساعت وقت بذار.

 

اصلاً عنوان مقاله رو بنویسیم که چی بشه؟

اهمیت عنوان مقاله

نوشتن عنوان، هزار و یک دلیل داره که مهم ترین دلایلش به شرح زیره:

  • معرفی موضوعی که در موردش محتوا تولید کردید.
  • ترغیب مخاطب به خوندن مقاله
  • روشن کردن مسیر محتوا با چراغ عنوان
  • معرفی کل مقاله توی چند کلمه
  • درگیر کردن ذهن مخاطب

ویژگی­ های یه عنوان مقاله خوب

عنوان مقاله ی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

اگه میخواید تاثیر عنوان مقاله رو روی مخاطب ببینید باید ویژگیای یه عنوان جذاب و پر و پیمونو بلد باشید.

  • کلمه کلیدی برای عنوان مثل سس برای پیتزاست، اگه نباشه به هیچ دردی نمی­خوره پس حواستو جمع کن که همیشه ازش استفاده کنی. استفاده از کلمه کلیدی ابتدای عنوان تاثیر بیشتری نسبت به موقعیت­های دیگه داره.
  • توی عنوان نشون بدید که مقاله چه نیازی رو برای مخاطب رفع میکنه.
  • سوالی رو توی عنوان مطرح کنید که جوابش مهم ترین بخش مقاله­ست.
  • اعداد و ارقام برای مخاطب خیلی خیلی خیلی جذابه، ازش غافل نشید. جالبه که بگم بهتون طبق آمار و اطلاعات موجود، اعداد فرد نسبت به اعداد زوج، جذابیت بیش­تری برای مخاطب دارند هم چنین اعداد کوچک­تر مورد اقبال بیش­تری هستند تا اعداد بزرگ­تر.
  • عنوان باید مرتبط با مقاله باشه، برای جذاب کردن مقاله از عناوین بی ربط و زرد استفاده نکنید که با این حرکت در واقع کبریتو گرفتید زیر محتواتون.
  • عنوان مقاله زمانی اوج تاثیر خودشو میذاره که منجر به واکنش مخاطب بشه.
  • هر چقدر که عنوان برای طیف وسیع­تری از مخاطبان قابل درک و جذاب­ باشه، به همون اندازه به یه عنوان خوب نزدیک شده.
  • تحت هیچ شرایطی و حتی زمانی که آسمون به زمین بیاد هم نباید کپی باشه.
  • عنوان مقاله باید مزیت اون محتوا رو نسبت به بقیه­ی محتواها نشون بده. برای مثال اگه حوزه­ی مقاله­ی شما یادگیری باشه به جای نوشتن ((یادگیری آسان زبان با پکیج ما)) یا ((پکیج یادگیری زبان در اصفهان)) از (( یادگیری زبان در دو هفته)) استفاده کن. این کار یه مزیت رقابتی رو نسبت به بقیه محتواها ایجاد میکنه و مخاطب رو وادار به ری اکشن میکنه.
  • عنوانی که حس کنجکاوی مخاطبو برانگیخته کنه گلی­ست از گل­های بهشت
  • صفت­های برتر و منفی برای عنوان­ها معجزه میکنند. ازشون غافل نشید.

عنوانی که ویژگی­های بالا رو داشته باشه باعث افزایش تعامل، افزایش بازدید، افزایش کلیک و به ثمر رسیدن محتوا میشه.

 

اگه این نکته هارو بلد نیستی، محتواتو بی­ عنوان بذاری بهتره

نکات مهم در نوشتن عنوان مقاله

عنوان خوب عنوانیه که ویژگی­های بالا رو داشته باشه ولی اگه میخوای عنوانت از خوبم یه ذره اون­ور تر باشه باید چند تا نکته­ی دیگه­ ام رعایت کنی:

عنوان کاربردی بهتره یا مخاطب پسند

خیلی خلاصه بگم، عنوانی خوبه که تلفیقی از هر دوی این­ها باشه. زمانی یه عنوان کامل و بی نقصه که هم بتونه نماینده­ی خوبی برای مقاله باشه و هم برای مخاطب ملموس و قابل درک باشه. برای این که بتونید عنوان مخاطب پسندی داشته باشید لازمه که مخاطب خودتونو مثل کف دست بشناسید و بدونید از چه نوع لحنی خوشش میاد و چه ادبیاتی اونو به وجد میاره.

 

عنوان زرد، مخاطب باهوش

عنوانی که برای جذب مخاطب دست به هر کاری بزنه خیلی زود از چشم مخاطب میفته. پس با جملات کلیشه­ای، ناممکن، شایعه پردازی، دروغ و عناوین بی ربط به محتوای مقاله دنبال جلب توجه مخاطب نباشید که عقوبت الهی در انتظارتونه.

 

محتوای خوب، محتوای فوری

همیشه میگند وقتی کسی ترس از دست دادن چیزیو داشته باشه، بیش­تر بهش توجه می­کنه. پس یکی از تکنیک­های جذب مخاطب برای خوندن محتوا، نوشتن عنوانیه که بر ایجاد ترس از دست دادن چیزی فوق‌العاده ارزشمند تاکید داشته باشه چون اگه فوریت رو توی عنوان محتوا اضافه نکنیم، مخاطب خوندن اون متنو عقب میندازه و از کلیک کردن روی مقاله امتناع میکنه.

بیشتر بخوانید: محتوای سئو شده چیست؟

حالا دیگه میتونم بگم که با لحاظ کردن نکات این مقاله میتونید با یه عنوان درجه یک مخاطبتونو وارد بازی کنید ولی یادتون باشه که این اول کاره و بعد از این باید با یه محتوای جذاب کاری کنید که مخاطب از این بازی لذت ببره.

 

 

 

امتیاز شما به این صفحه

آموزشآموزش سئوآموزش ها

سئو

مدیر کارینو وبAuthor posts

سعید غفاریان مدیر ارشد و صاحب امتیاز کارینووب با سالها تلاش در جهت ارتقا برند کارینووب و ایجاد ارتباط و رضایتمندی مناسب با کارفرمایان و همچنین ارتقا دانش خود و فراهم آوردن تیم متخصص در حوزه های مختلف آی تی، توانسته است پیشرفتی قابل توجه در این حوزه تحقق بخشد و برند کارینووب تبدیل به برندی قابل اعتماد و بروز در بین کاربران گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *