۱۰ نکتهٔ کپی‌رایتینگ برای کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی

۱۰ نکتهٔ کپی‌رایتینگ برای کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی ، به حریم صمیمی آدم‌ها وارد شوید ، بی‌رحمانه مختصر بنویسید ، ساختن آسان نه پیچیده ، عناوین ویژه بنویسید ، مخاطب را کمی (فقط کمی) بترسانید ، کلمات پیچیده را از بین ببرید و کنار بگذارید ، قبل از ویژگی‌ها، به مزایای محصول اشاره کنید ، با مشتری در ارتباط باشید ، حل تضاد تایید اجتماعی ، استفاده از اعداد غیر رند

نگارش متن (Copywriting) یا کپی‌رایتینگ به معنای استفاده از کلمات برای جلب توجه مخاطبان و افزایش فروش است. نگارش متن، فنون متعددی دارد که در این مقاله به ۱۰ مورد از آن اشاره می‌شود.


آغاز کردن با یک صفحه خالی هیچوقت ایده‌ی خوبی نیست. برای بسیاری از ما، این به معنای احتمالاً چک کردن دوباره اینستاگرام، مرتب کردن آیکون‌های دسکتاپ یا شاید رفتن به قهوه‌فروشی نزدیک محل کار و نوشیدن یک فنجان قهوه است. این حرف‌ها نشان می‌دهد که مهم نیست که شما در حال نگارش یک ایمیل یا یک پست برای وبلاگ باشید، اگر به‌طور فوری شروع به نگارش چند کلمه نکنید، احتمالاً بعداً برایتان سخت خواهد بود که در مورد موضوعی بنویسید. در اینجاست که تمرین‌ها و فنون نگارش متن به شما کمک زیادی می‌کند.

تمرین‌های نگارش متن همانند گرم‌کردن هستند؛ اما به جای حرکات کششی یا پرشی برای آماده‌کردن بدن، آنها میانبرهای کوتاهی هستند که شما را برای نگارش آماده می‌کنند. آنها به شما کمک می‌کنند تا پروسه نوشتن خود را شروع و برنامه‌ریزی کنید، همچنین به شما کمک می‌کنند تا قبل از اینکه به طور جدی نگارش را شروع کنید، تمرکز خود را بر روی موضوع مشخص شده بالا ببرید. این تکنیک‌ها همچنین زمانی که با یک دیوار برخورد می‌کنید و دیگر نمی‌توانید بیشتر بنویسید، به داد شما می‌رسد.

مهم نیست که مدت‌هاست که به یک صفحه خالی از متن خیره شده‌اید و یا در بخشی از نوشته‌هایتان گیر افتاده‌اید، این شما و این مقاله شامل ۱۰ تکنیک و تمرین ساده برتر برای نگارش متن است که به شما کمک می‌کند نوشته‌هایتان را بهتر از گذشته بهبود بخشید.

سئو سایت در اصفهان با کارینووب | قرار دادن سایت در صفحه اول گوگل در استان اصفهان

نکته ۱ کپی‌رایتینگ : به حریم صمیمی آدم‌ها وارد شوید!

به حریم صمیمی آدم‌ها وارد شوید! اصطلاحات محلی فقط در جاهایی شنیده می‌شوند که افراد احساس راحتی بیشتری دارند.

بکارگیری این اصطلاحات یا جملات در کپی‌رایتینگ مانند کلید ورود به دنیای شخصیت و راحتی افراد است.

به‌عنوان مثال، “نمت” ممکن است محدود به گروه خاصی از جامعه مخاطب و مشتریان شما باشد و اگر از این اصطلاح استفاده کنید، دو هدف را به یکباره تحقق می‌بخشید؛ هم گروهی را هدف گرفته‌اید که معنی آن را می‌دانند و هم این که در اولین ارتباط وارد محوطه شخصیتی شده‌اید.

در ایران، توییتر و اینستاگرام بهترین مکان‌ها برای کشف اصطلاحات محلی و مد روز هستند.

“نمت” یا “nmt” مخفف عبارت “نمی‌توانم” است که در توییتر فارسی بسیار استفاده می‌شود!

بیشتر بخوانید : ریپابلیک (REPUBLIC) کردن محتوا چیست؟ 

نکته ۲ کپی‌رایتینگ : بی‌رحمانه مختصر بنویسید

 بی‌رحمانه مختصر بنویسید

جملات کوتاه‌تر ۷۱٪ برای مغز ساده‌تر هستند! این آمار را موسسه‌ی مطبوعات آمریکا منتشر کرده است.

خلاصه‌نویسی کاری ساده نیست و به تمرین نیاز دارد؛ انتظار نداشته باشید که در اولین تلاش، خلاصه‌ترین و مفیدترین جمله‌ها را بنویسید!

فقط کافی است هر قسمت را یکبار بی‌رحمانه حذف کنید.

نکته ۳ کپی‌رایتینگ : ساختن آسان نه پیچیده

 ساختن آسان نه پیچیده جو شوگرمن (بازاریاب و سخنران مشهور آمریکایی) می‌گوید:‌

«وظیفهٔ جملهٔ اولِ یک متن این است که باعث شود مخاطب جملهٔ دوم را بخواند»

این همان ساختن آسان است.

ساختن قسمتی از متن است که مخاطب را ترغیب می‌کند محتوا را تا انتها دنبال کند. این همان تکنیک جلب توجه (Hook) است که نه تنها در کپی‌رایتینگ، بلکه در تولید ویدیو، مقاله و … مفید است. هوک‌های متوالی ساختن آسان را ایجاد می‌کنند و مخاطب تا انتهای تبلیغ یا هر نوع محتوای دیگر را مشاهده می‌کند.

نکته ۴ کپی‌رایتینگ : عناوین ویژه بنویسید

عناوین ویژه بنویسید

خب، این ویژه به چه معناست؟ به این معناست که دقیقاً به کاربر بگویید چیزی را که منتظر است بخواند یا ببیند.

به‌عنوان مثال، این دو عنوان را با هم مقایسه کنید:

«راه‌های مدیریت زمان»

«با این ۷ روش مدیریت زمان، ۴ ساعت به روزتان اضافه کنید!»

کدام یک ویژه است؟ این نوع عناوین، جزئیات جذاب‌کننده‌تری دارند.

نکته ۵ کپی‌رایتینگ : مخاطب را کمی (فقط کمی) بترسانید

ترس از از دست دادن یا FOMO تکنیکی است برای ایجاد ترس از اینکه چیزی از دست برود.

حواستان باشد که این تکنیک هر زمانی مناسب نیست و باید آن را زمانی استفاده کنید که واقعاً ضرورت یا محدودیتی وجود داشته باشد.

تخفیف‌های محدود زمانی یکی از نمونه‌های این کار است، اما اکنون از روش‌های جذاب‌تری برای استفاده از این تکنیک استفاده می‌شود.

به‌عنوان مثال، پیج‌های اینستاگرام به اولین نفری که زیر پستشان کامنت می‌گذارد، جایزه اعطا می‌کنند که باعث می‌شود افراد زیادی اعلان‌های پیج را فعال کنند تا فرصتی را از دست ندهند. ترکیبی از ترس از از دست دادن و شوق دریافت جایزه.

نکته ۶ کپی‌رایتینگ : کلمات پیچیده را از بین ببرید و کنار بگذارید

اطلاع‌دهی به شما، انصافا، استفاده از لغات دشوار در زمان تبلیغاتی توصیه نمی‌شود. راحت بنویسید؛ همان‌طور که حرف می‌زنید بنویسید. همین.

نکته ۷ کپی‌رایتینگ : قبل از ویژگی‌ها، به مزایای محصول اشاره کنید

یادآور شوید که: ویژگی‌ها جذابند اما این مزایا و فواید هستند که فروش می‌دهند!

اگر می‌خواهید برای تبلیغات کپشن کپی‌رایتینگ کنید، قبل از اشاره به ویژگی‌های فنی مانند الیاف نانو پلی‌اکریلیک آلفا پلاس ایکس که شاید هیچ‌کس متوجه اهمیتش نشود، به این موضوع پرداخته و اظهار کنید که این کاپشن چقدر در روزهای سرد برای گرم نگه داشتن شما موثر است.

نکته ۸ کپی‌رایتینگ : با مشتری در ارتباط باشید

 مخاطب را کمی (فقط کمی) بترسانید ارتباط مستقیم با مشتری می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای نوشتن متن تبلیغاتی مؤثر باشد.

بهترین اقدامی که هر کسب و کاری برای درک نگرانی‌ها و نیازهای مشتریان خود می‌تواند انجام دهد، همین تعامل مستقیم با آن‌هاست.

اگر مشتری در گفتگو با شما می‌گوید: “بله، از وقتی این را خریدیم، خانه‌مان دلپذیرتر شده است”، این همان عبارتی است که احتمالاً در نوشتار تبلیغاتی شما مؤثر خواهد بود.

نکته ۹ کپی‌رایتینگ : حل تضاد تایید اجتماعی!

برای فروش، تأیید اجتماعی لازم است و برای اینکه تأیید اجتماعی بدست آید، ابتدا باید محصولی را به فروش برسانید. این تناقضی است که در تأیید اجتماعی وجود دارد. اما چگونه می‌توان این تعارض را حل کرد؟

ذهن خود را محدود به فقط فروش نکنید. شاید شما در آغازین مراحل کسب و کار باشید و نتوانید تعداد زیادی مشتری جذب کنید، اما حتی اگر فقط ۳ نفر از ۱۰ مشتری شما نتایج مطلوبی را به دست آورده و از محصول شما راضی بوده‌اند، تجربیات آن‌ها را ثبت کنید و درباره تجربه خرید خود با محصولتان بنویسید.

حتی اگر هنوز هیچ مشتری ندارید، محصولتان را به صورت رایگان یا با هزینه کم به چند نفر هدیه دهید تا نظرات آن‌ها را برای استفاده در کمپین‌های تبلیغاتی آینده در اختیار داشته باشید.

نکته ۱۰ کپی‌رایتینگ : استفاده از اعداد غیر رند!

اعداد غیر رند برای بیشتر افراد باورپذیرتر و کمتر ساختگی به نظر می‌رسند. اگر قصد دارید از اعداد برای تبلیغ محصولتان استفاده کنید، از اعداد غیر رند استفاده کنید.

امیدواریم این راهکارها به شما کمک کنند تا کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود را قوی‌تر اجرا کنید.


سخن پایانی

در این مطلب از کارینو وب به آموزش تکنیک های یک کمپین تبلیغاتی موفق برای شما پرداختیم . برای مشاوره کمپین تبلیغاتی میتوانید با تماس بگیرید .

امتیاز شما به این صفحه

آموزشدیجیتال مارکتینگ

مدیر کارینو وبAuthor posts

سعید غفاریان مدیر ارشد و صاحب امتیاز کارینووب با سالها تلاش در جهت ارتقا برند کارینووب و ایجاد ارتباط و رضایتمندی مناسب با کارفرمایان و همچنین ارتقا دانش خود و فراهم آوردن تیم متخصص در حوزه های مختلف آی تی، توانسته است پیشرفتی قابل توجه در این حوزه تحقق بخشد و برند کارینووب تبدیل به برندی قابل اعتماد و بروز در بین کاربران گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *